এ সম্পর্কে কিছু কথা :
১) মহিলারা পর্দা ঠিক রেখে জিয়ারত করতে পারবে।
২) পর্দা নষ্ট হওয়ার আশংকা থাকলে জিয়ারত করতে যাওয়ায় নিষেধাজ্ঞা আছে।
৩) নবীগন ও অলীগনের মাযার এবং মা-বাবা,ভাই-বোন,স্বামী, চাচা-চাচী এক কথায় নিকট আত্মীয়দের কবর ফজিলতের জন্য ও মায়া-মুহাব্বতের জন্য জিয়ারত করা যাবে।
৪) হাদিসে মহিলাদের খুব ঘন, ঘন কবর জিয়ারতে নিষেধাজ্ঞা এসেছে এবং শুধুমাত্র তাদেরই লানত করা হয়েছে।
Main Concept :
★ It is permitted for women to visit a graveyard, if there is (a) no fear of fitna and (b) no wailing or excessive lamenting. [Ibn `Abidin, Radd al-Muhtar]
→→→ 1.Those who object to the visitation of graves by women use three hadiths :
as their proof, two of these being the weak-chained narrations,
(a) "Allah curses the women who visit the graves"1 (la`ana Allahu zâ'irât al-qubûr) [weak]
Authenticity :
★ Narrated from Abu Hurayra by Ibn Hibban in his Sahih (7:452 #3178) with a weak chain because of `Umar ibn Abi Salama ibn `Abd al-Rahman al-Zuhri who is weak as stated by al-Arna'ut and Ma`ruf in Tahrir al-Taqrib (3:74 #4910).
★ Also narrated from Hassan ibn Thabit from the Prophet - Allah bless and greet him - by Ibn Abi Shayba (3:31) with a weak chain because of `Abd al-Rahman ibn Bahman who is of unknown rank as a narrator (majhûl).
★ The hadith itself is acceptable as "fair due to witness and corroborating chains and versions" (hasan lighayrih) as stated by al-Arna'ut in the Musnad (5:128 n. 2).
(b) "Allah curses the women who visit the graves and take them for places of worship and candles,"2 the third one being, (Weak)
Authenticity :
★ Abu Dawud,
★ al-Nasa'i
হাদীসটির সনদ বা সূত্রগত সমস্যা :
1. বিশিষ্ট ওয়াহাবী হাদীসবিদ নাসিরউদ্দীন আলবানী ইবনে আব্বাসের হাদীসটি উল্লেখের পর বলেছেন,‘ এ হাদীসটি আবু দাউদ ও অন্যরা বর্ণনা করেছেন কিন্তু সনদের দিক থেকে তা দুর্বল (অর্থাৎ তাতে কয়েকজন দুর্বল বর্ণনাকারী রয়েছেন)। যদিও পূর্ববর্তী আলেমদের অনেকেই উক্ত হাদীসের ভিত্তিতে কথা বলেছেন কিন্তু আমাদেরকে অবশ্যই সত্যকে বলতে হবে ও তার অনুসরণ করতে হবে।’
2. এ হাদীসটিকে যারা দুর্বল বলেছেন তাদের মধ্যে মুসলিমও রয়েছেন। তিনি তার‘ আত তাফসীল’ গ্রন্থে বলেছেন : হাদীসটি নির্ভরযোগ্য নয়। যেহেতু হাদীসটির সনদে আবু সালিহ বাজাম রয়েছে,হাদীসবিদগণ তা গ্রহণে আপত্তি করেছেন। ইবনে আব্বাস হতে বর্ণনাকারী রাবীর ব্যাপারেও সন্দেহ রয়েছে যে ইবনে আব্বাস হতে এ হাদীসটি শুনেছে কিনা বা শুনার সম্ভাবনা ছিল কিনা?
3. নাসিরুদ্দিন আলবানী বলেছেন : উক্ত হাদীসটি যে দুর্বল আমি আমার‘ আল আহাদিসুজ জায়িফা ওয়াল মাওজুয়া ও আসারু হাস সাইয়ি ফিল উম্মাহ’ গ্রন্থে তা প্রমাণ করেছি। হাদীস শাস্ত্রবিদদের কেউই আবু সালিহ বাজামের বর্ণিত হাদীসসমূহ হতে প্রমাণ উপস্থাপন করেন না। কারণ তাদের নিকট সে দুর্বল বর্ণনাকারী এবং কেউই তাকে বিশ্বস্ত বা নির্ভরযোগ্য বলেন নি। তবে ইবনে হাব্বান ও আজলী তাকে নির্ভরযোগ্য বললেও তারা উভয়েই অতি উদারতার দোষে দুষ্ট। অন্য কোন সূত্রে বর্ণিত কোন সমর্থক হাদীসও আমরা এক্ষেত্রে পাই না
→→→ Explaination of Above 2 hadiths : Actually Prophet (sm) cursed about whom?
(c) There are numerous hadith that have been narrated by Sayyiduna Abu Hurairah (RA) and Sayyiduna Hassan ibn Thabit that are authentic, but the subtle difference is in the word used for female visitors of graves. These are the hadith:
"Allah curses the women who````` frequently````` visit the graves" (la`ana Allahu zawwârât al-qubûr). [Sahih]
So we can deduce from this that the ahadith that state زَوَّارَاتِ ‘women who frequently visit graves’ is more authentic and should be practiced upon and that the hadith that state زَائِرَاتِ ‘women who visit graves’ is weak and cannot be used as a proof for the prohibition.
★ Sunan al-Tirmidhî (1056) and
★ Sunan Ibn Mâjah (1576)] This hadîth is at least good (hasan), and it is supported by other narrations to the level of being authentic (sahîh).
★ Ahmad; from Ibn `Abbas by Ibn Majah with a weak chain because of Abu Salih; and from
★ Hassan ibn Thabit by Ibn Majah and Ahmad with a weak chain because of `Abd al-Rahman ibn Bahman. Note: Ibn Majah's versions have zuwwârât
Evidence that women should not frequent visits to the graveyard :
1. Abû Hurayrah relates that the Prophet (peace be upon him) cursed the women who are frequent visitors of the graves.” [Sunan al-Tirmidhî (1056) and Sunan Ibn Mâjah (1576)] This hadîth is at least good (hasan), and it is supported by other narrations to the level of being authentic (sahîh).
2. Hassân b. Thâbit relates: “Allah’s Messenger (peace be upon him) cursed the women who are frequent visitors of the graves. [Sunan Ibn Mâjah (1574)] Al-Albânî declares this hadîth to be acceptable (maqbûl) and sufficient for strengthening the hadîth of Abû Hurayrah to the level where it is authetic (sahîh).
→→→ Explaination & Clearification of these above hadiths :
★★★ the sense that the curse does not concern women who visit the graves in absolute terms, but only those women who both
(1) visit excessively and
(2) commit certain reprehensible acts during visitation as stated
by al-Tirmidhi, al-Baghawi, al-Tahawi, al-Qurtubi, and others
Reference :
★ al-Tirmidhi in his Sunan after narrating the hadith of zawwârât from Abu Hurayra;
★ al-Tahawi in Sharh Mushkil al-Athar (12:179-186);
★ al-Baghawi in Sharh al-Sunna (2:417, 5:464); and
★ al-Qurtubi in his Tafsir (20:170),
★ al-Shawkani in Nayl al-Awtar (chapters on burial and the rulings pertaining to graves).
★ On this basis, al-Albânî said: “It therefore becomes clear regarding this hadîth that the properly preserved wording is “frequent visitors”, since this is what is agreed upon in the hadîth of Abû Hurayrah and the hadîth of Hassân, as well as the narration of the majority of narrators of the hadîth of Ibn `Abbâs.”
He then says: “The word zawwârât indicates that the curse is directed only at women who visit the graves excessively and no one else. Therfore, this hadîth cannot be used to contradict the previously mentioned hadîth that indicate it is encouraged for women to visit the graveyard, because this hadîth is specific and those hadîth are general. Each hadîth, therefore, must be applied to its own context.”
He explains the reason why women should not visit the graves excessively: “This could lead them to fall into something that is contrary to Islamic teachings, like wailing, making a public display of themselves, taking the graves as places or relaxation and holiday, or wasting time in idle conversation. This is just like the situation that we see today in some Muslim countries. This is what is meant by the hadîth.”
[Refer to: al-Albânî, Ahkâm al-Janâ’iz wa Bada`uhâ (229-237)]
This Narration comes from different narration both Sahih-Hasan
Clearify this Hadith More :
★ Imam Al-Qurtubi said: "The curse mentioned in this hadith applies only to those women who visit graves frequently. The reason for this curse lies perhaps in the fact that it involves infringement of the rights of the husband, and leads to adornment and exhibition of their beauty to strangers, and shouting, yelling, and other similar things." It may be said that, "If no such harm is feared from women visiting graves, then there is no valid reason for preventing them from visiting graves, for indeed remembrance of death is something that both men and women equally need.
★ Sayyid al-Rifa`i, the above narrations "agreed-upon the Law" for the prohibition of women from visiting graves in Islam. But Accordingly, the majority of the Ulema concur that women are permitted to visit the graves.
→→→ women are permitted to visit the graves :
if there is no danger of temptation and sin.This is established by the following proofs:
এই হাদিসে কবর জিয়ারত করার আদেশ দিয়েছেন কিন্তু মহিলাদের এখানে কোন নিষেধও করেন নি।এই আদেশ পুরুষ মহিলা সবার জন্যই।
★ সুনানে ইবনে মা’জাতে ইবনে মাসউদের ভাষায়:-
اِنَّ رَسُولَ الله (ص) قال : کُنتُ نَهَيتُکُم عَن زيارة القُبورَ فَزُوُروها فَا نَّها تُزَهِّدُ في الدّتيا و تُذَ کِّرُ فِي الآخِرَة
নিশ্চয়ই রাসূনুল্লাহ (সাঃ) বলেন :- আমি (ইতিপূর্বে ) তোমাদেরকে কবর যিয়ারতে নিষেধ করেছিলাম, এখন এগুলোর যিয়ারতে যাও। কারণ কবর যিয়ারত, পৃথিবীতে সংয়ম ও আখারাতের স্মরণ আনয়ন করে।
Reference :
♦সহী মুসলিম, হাদীস ৯৭৭,
♦সুনানে নাসাঈ, খঃ৪ পৃঃ৮৯,
♦সূনানে ইবনে মা’জা খঃ১ পৃঃ৫০০-৫০১,
♦সুনানে তিরমিযি খঃ৪ পৃঃ২৭৪,
♦সুনানে আবি দাউদ, হাদীস ৩২৩৫,
♦মোয়াত্তা মালিক খঃ২ পৃঃ৪৮৫]
English Translation :
★★★ The Prophet - Allah bless and greet him - said: "I forbade you to visit the graves but [now] do visit them!"
★ Narrated as part of a longer hadith: from Burayda by Muslim, al-Tirmidhi (hasan sahîh), ★ Abu Dawud, al-Nasa'i,
★ Abd al-Razzaq (3:569), and others;
★ from Abu Sa`id al-Khudri by Ahmad with a chain of sound narrators as stated by al-Haythami (3:58),
★ Malik, al-Hakim (1990 ed. 1:530) who declared it sound by Muslim's criterion,
★ al-Bayhaqi in al-Sunan al-Kubra (4:77 #6984),
★ al-Bazzar with a chain of sound narrators as stated by al-Haythami (3:58); from
★ Ibn Mas`ud by Ibn Majah,
★ al-Daraqutni in his Sunan (4:259),
★ Abd al-Razzaq (3:572-573),
★ Ibn Hibban (3:261),
★ al-Hakim (1990 ed. 1:531),
★ al-Bayhaqi in al-Sunan al-Kubra (4:77 #6983) all with weak chains according to al-Arna'ut;
★ from Anas by Ahmad and al-Bazzar with chains containing al-Harith ibn Nabhan who is weak according to al-Haythami (4:27),
★ al-Hakim (1990 ed. 1:531-532), and
★ al-Bayhaqi in al-Sunan al-Kubra (4:77 #6984).
★★★ A'isha - Allah be well-pleased with her - said: "The Prophet - Allah bless and greet him - forbade the visitation of graves then permitted it, and I think he said: `For, truly, they remind you of the hereafter.'"
★ Narrated by al-Bazzar with a chain of trustworthy narrators as stated by al-Haythami (3:58).
★★★ According to the relation of Abu Hurayra, the Messenger of Allah (pbuh) stated as follows:
“Visit the graves because it reminds you of the hereafter.”
★ Ibn Majah, Janaiz: 47.
★★★ the Prophet (peace be upon him) said:
"I [once] had forbid you from visiting graves, [and I now enjoin] you to do so, so that the visit may serve as a beneficial reminder." (related by Muslim and others)
and in the version of al-Haakim:
★★★ "… for [such visits] soften the heart, bring tears to the eyes, and serve as a reminder of the Hereafter, [but be careful] not to speak forbidden expressions [i.e. while visiting]." (Sahih al-Jaami' 4584)
★★★ According to the relation of Ibn Mas’ud, the Messenger of Allah (pbuh) stated as follows:
“I had forbidden you to visit the graves. Visit the graves from now on. It is because visiting the graves makes you consider the world unimportant and reminds you of the hereafter.”
★ Ibn Majah, Janaiz: 47.
CLEAR EVIDANCE :-
→→→ মাতা আমেনা (রা) নিজে শিশু মুহাম্মদ(সা) কে নিয়ে হযরত আব্দুল্লাহ (রা) এর মাযার জিয়ারত করেন।সে সময়
মাতা আমেনা(রা) এর হৃদয় বিদারক বানীটি ছিল :-
হে আব্দুল্লাহ! দেখ তোমার ঔরসে কি মহারত্ন জন্মগ্রহণ করেছে।এই সে তোমার একমাত্র পুত্র তোমার সাক্ষাতে এসেছে।”
→→→ রাসূল (সাঃ)-এর কবরের সর্বপ্রথম বিয়ারতকারী ছিলেন হযরত মা ফাতেমা (আ) :-
ইবনে জাওযী নিজ সনদে আলী (আঃ) থেকে বর্ণনা করেছেন যে বলেনঃ যখন রাসূল (সাঃ)-কে সমাহিত করা হলো তখন হযরত ফাতেমা (ছাঃ) কবরের নিকট আসলেন ; কিছু সময় দাঁড়ালেন, অতঃপর এক মুষ্ঠি মাটি কবর থেকে তুলে নিলেন ও চোখে মাখলেন এবং নিম্নলিখিত পংক্তিগুলো পাঠ করলেন।
ما ذا عَلي مَن شَمَّ تُر بَةً اَحمَدٍ أن لا يَثُمَّ مَدَي الزَّمانِ غَواالياً صُبَّت عَلَيَّ مَصَائِبٌ لو اَنَّها صُبَّت عَلَي اَلأ يّام عُزنَ لَيا لِيًا
“ আহমাদের মাটির সুগন্ধ যে করেছে আঘ্রান কি-এমন দুঃখ তার যদি দু’জাহানের সুগন্ধ না হয় আস্বাদন আমার উপর এসেছে যে মুসিবাত যদি দিবসের উপর আসতো তবে তা হয়ে যেত রাত!”
Reference :
♦ ইবনে জাওযী উক্ত হাদিসটি বর্ননা করেন।
→→→ মা ফাতেমা (আ) রাসুল (সা) এর চাচা হযরত আমির হামজা (রা) এর মাযার প্রতি শুক্রবারে জুমার দিন জিয়ারত করতেন। (সেজন্য ওনি মদীনা থেকে ৩ মাইল দুরে অবস্থিত ওহুদের প্রন্তরে যেতেন)
Reference :-
♦ ইমাম বায়হাকী (রহ) : আস-সুনুনুল কুবরা : ৪র্থ খন্ড, পৃষ্ঠা ৭৮,
হাদিস ৪৯৯৯।
♦ উমদাতুল ক্বারী ফি শরহে বুখারী ৮ম খন্ড ২৫০ পৃষ্ঠা।
→→→ উম্মুল মুমেনিন হযরত আয়েশা সিদ্দিকা (রা) মক্কায় অবস্থিত তাঁর ভাই হযরত আব্দুর রাহমান বিন আবু বকর (রা) এর কবরের উপর গম্বুজ নির্মাণ করেন এবং ওনার কবর জিয়ারত করতে মদীনা থেকে ৫০০ কিলোমিটার দুরে মক্কায় যেতেন। ৫৮ হিজরি উম্মুল মুমেনিন হযরত আয়েশা (রা) এর ওফাতের আগ পর্যন্ত এই আমল ছিল।
Reference :-
♦ মুস্তাদরেকে হাকিম ১ ম খন্ড, পৃষ্টা ৫৩২,হা: ১৩৯৪
♦ উমদাতুল ক্বারী ফি শরহে বুখারী ৮ম খন্ড ২৫০ পৃষ্ঠা।
♦ মুন্তাকা শরহে মুয়াত্তায়ে ইমাম মালেক।
♦ বাদায়ে সানায়ে।
★★★ A'isha asked: "What should I say, O Messenger of Allah [at al-Baqi`]?" He replied: "Say: `Greeting to you, O people of the abodes among the men and women believers! May Allah grant mercy to those of you and us who went ahead and those who tarried back! Truly we shall - if Allah wills - join up with you.
[part of a longer hadith by Muslim and al-Nasa'i.]
→→→ বিখ্যাত হাদীস বিশারদ, হাফিজে হাদীস আল্লামা হযরত বদরুদ্দীন আইনী রহমাতুল্লাহি আলাইহি উল্লেখ করেছেন-
لان السيدة فاطمة رضي الله عنها كنت تزور قبر حمز كل جمعة و كانت عايشة رضي الله عنها تزور قبر اخيها عبد الرحمن بمكة كذا
অর্থ: হযরত সাইয়্যিদা ফাতিমাতুয যুহরা রদ্বিয়াল্লাহু আনহা প্রতি শুক্রবার হযরত হামজা রদ্বিয়াল্লাহু আনহু উনার কবর যিয়ারত করতে যেতেন, অনুরূপ ভাবে হযরত আয়েশা সিদ্দিকা রদ্বিয়াল্লাহু আনহা স্বীয় ভাই আব্দুর রহমান রদ্বিয়াল্লাহু আনহু উনার কবর যিয়ারত করার জন্য মক্কা শরীফ যেতেন।”
Reference :
♦ উমদাতুল ক্বারী ফি শরহে বুখারী ৮ম খন্ড ২৫০ পৃষ্ঠা।
★★★ Imam Ja`far al-Sadiq narrated with his chain from al-Hasan ibn `Ali that Fatima the daughter of the Prophet (durud)- (may Allah be well-pleased with all of them)! -
used to visit the grave of her uncle Hamza ibn `Abd al-Muttalib every Jumua.1
and she used to pray and weep there.2
Another version adds that she had marked the grave with a rock in order to recognize it.3
Reference :
1 Narrated to here from Ja`far ibn Muhammad, from his father, without mention of al-Hasan by `Abd al-Razzaq (3:572) with an interrupted (munqati`) chain.
2. Narrated by al-Hakim (1990 ed. 1:533, 3:30) who declared its chain sound, al-Bayhaqi, al-Sunan al-Kubra (4:78), and Ibn `Abd al-Barr in al-Tamhid (3:234) although al-Dhahabi condemns it strenuously while al-Bayhaqi alludes to its weakness.
3. Al-Athram and Ibn `Abd al-Barr narrated it as mentioned by al-Qurtubi in his Tafsir (10:381); also `Abd al-Razzaq (3:574) with a very weak chain because of al-Asbagh ibn Nubata, who is discarded (matrûk) as a narrator.
★★★ Al-Bayhaqi, Ibn Hajar and al-Nawawi said that the above narrations show that it is permitted for women to visit the graves in confirmation of````` `A'isha's visitation of her brother.``````
★ Al-Bayhaqi, al-Sunan al-Kubra (4:78),
★ Ibn Hajar, Fath al-Bari (1959 ed. 3:184);
★ al-Nawawi, Sharh Sahih Muslim (7:41-42).
★★★ Hadrat Abdallah ibn Abi Mulaikah (r.a.) is also reported to have said,
"Once Aishah (the wife of the Prophet) returned after visiting the graveyard. I asked, 'O Mother of the Believers, where have you been?'
She said: 'I went out to visit the grave of my brother Abd ar-Rahman.'
I asked her: 'Didn't the Messenger of Allah, peace be upon him, prohibit visiting graves?'
She said, 'Yes, he did forbid visiting graves during the early days, but later on he ordered us to visit them'."
★ Sunan Ibn Majah, 4: 439
★ Abd al-Razzaq (3:518) and
★ Ibn `Abd al-Barr in al-Tamhid (6:261).
★ Abu Ya`la (8:284) with a sound chain,
★ Mustadrak al-Hakim (1990 ed. 1:532),
★ al-Bayhaqi in al-Sunan al-Kubra (4:78 #6993)
★ Ibn Hajar, Fath al-Bari (1959 ed. 3:184);
★ al-Nawawi, Sharh Sahih Muslim (7:41-42).
★★★ Ibn `Abd al-Barr mentions that Imam Ahmad adduces this report as proof that women are permitted to visit the graves.
** Ibn `Abd al-Barr, al-Tamhid (3:234).
★★★ A'isha visited came to Mecca after her brother's death saying, "Where is the grave of my brother?" Then she came to the grave and prayed over him, a month after his death.
** (Ibn Abi Mulayka by al-Bayhaqi in al-Sunan al-Kubra 4:49).
★★★ Another version states that Ibn Abi Mulayka said: "`A'isha's brother died six miles away from Makka, so we carried him until we reached Makka and buried him there. `A'isha came to us after that and reproached us for doing so. Then she said: `Where is the grave of my brother?' We showed it to her and she alighted in her howdah and prayed at his grave."
★ Abd al-Razzaq (3:518) and
★`Abd al-Barr in al-Tamhid (6:261).
→→→ উম্মল মুমেনিন হযরত সাইয়্যেদাহ আয়েশা (রা:) নিজে রাসুলুল্লাহ (সা) এর রওজা মোবারক জিয়ারত করতেন :-
তিনি বর্ণনা করেন:-
যে ঘরে মহানবী (দ:) ও আমার পিতা (আবূ বকর – রা:)-কে দাফন করা হয়, সেখানে যখন-ই আমি প্রবেশ করেছি, তখন আমার মাথা থেকে পর্দা সরিয়ে ফেলেছি এই ভেবে যে আমি যাঁদের যেয়ারতে এসেছি তাঁদের একজন আমার পিতা ও অপরজন আমার স্বামী। কিন্তু আল্লাহর নামে শপথ! যখন হযরত উমর ফারূক (রা:) ওই ঘরে দাফন হলেন, তখন থেকে আমি আর কখনোই ওখানে পর্দা না করে প্রবেশ করি নি; আমি হযরত উমর (রা:)-এর প্রতি লজ্জার কারণেই এ রকম করতাম।
Reference :-
♦ মুসনাদে আহমদ ইবনে হাম্বল, ৬ষ্ঠ খণ্ড, ২০২ পৃষ্ঠা, হাদীসঃ ২৫৭০১
♦ আল-বাছায়ের ৭৯
♦ মোস্তাদরাক আল-হাকিম, হাদীসঃ ৩/৬৩, হাদিস ৪৪০৬
♦ মোস্তাদরাক আল-হাকিম, হাদীসঃ ৪/৮, হাদিস ৬৭২১
♦ যুরকাশী : আল-ইজাবাহ : হাদিস - ৬৮
♦ হাইছমী : মাজমাউল যাওয়ায়েদ : ৮/২৬ এবং ৯/৩৭ পৃ
সনদ পর্যালোচনা :
♦ ইমাম নূরুদ্দীন হায়তামী (রহ:) এই হাদীসটি সম্পর্কে বলেন:
এটি ইমাম আহমদ (রহ:) কর্তৃক বর্ণিত এবং এর বর্ণনাকারীরা সবাই সহীহ।
— মজমাউয্ যাওয়াইদ, ৯:৪০, হাদীসঃ১২৭০৪
♦ ইমাম আল-হাকিম (রহ:) এটি বর্ণনা করার পর বলেন,
এই হাদীসটি বোখারী ও মুসলিমের শর্ত অনুযায়ী সহীহ।
— মোস্তাদরাক আল-হাকিম, হাদীসঃ ৩/৬৩, হাদিস ৪৪০৬
♦ ইমাম হাইছমী বলেন, উক্ত হাদিসের বর্ননাকারীগন সহিহ হাদিসের রাবী।
♦ ইমাম জরকশী বলেন, এ হাদিস বুখারী ও মুসলিম এর শর্তানুযায়ী সহিহ।
♦ নাসিরুদ্দীন আলবানী আল-মোবতাদি আল-মাশহুর (কুখ্যাত বেদআতী) এই হাদীসকে মেশকাতুল মাসাবিহ গ্রন্থের ওপর নিজ ব্যাখ্যামূলক ‘তাখরিজ’পুস্তকে সমর্থন করেছে (# ১৭১২)।
★★★ When the Prophet (SAW) found a woman crying in the graveyard, he did not chase her out of the graveyard, but told her not to cry. Anas ibn Maalik related that once the Prophet (SAW) passed by a woman crying beside a grave and said to her, "Fear Allah and be patient."
[Sahih Al-Bukhari, vol.2, p.208, #372;
Sahih Muslim, vol.2, p.439, #2013]
After mentioning this hadith under the heading Visiting Graves,
★ Ibn Hajar said: There are Some scholars disagreed regarding women visiting graves. The majority held that they are included in the general permission for visiting graves [if there is no danger of corruption]. The ruling permitting women to visit graves is supported by hadith. The source of evidence in the hadith is the fact that he(SAW) did not censure the woman for sitting beside the grave, and whatever he approves is proof [of it's permissibility]. [Fat-hul-Baaree, vol.4, p.244]
→→→ Proves by Fatowa from the scholars (ইমামগনে ফতোয়া) :
Banglali :
★ কোনো কোনো আলিম বলেন- যিয়ারতের ব্যাপারে নারী-পুরুষের কোনো ব্যবধান নেই। (শরহুয যুরকানী-আ’লাল মাওয়াহিব-১২/১৮৩)
★ বিখ্যাত মুহাদ্দিস , হাফিযে হাদিস , আল্লামা ইবনে হাজার আসকালানী রহমাতুল্লাহি আলাইহি বলেন,
اعلم ان استحباب زيارة القبور قد ثبت بهذه الا حاديث ال جال والنساء جميعا وقد اختلفوا في النساء
অর্থ : জেনে রাখুন পুরুষ ও মহিলাদের জন্য কবর যিয়ারত এ সকল হাদীসের রায় অনুযায়ী মোস্তাহাব প্রমানিত, তবে মহিলাদের ব্যাপারে মতানৈক্য আছে | “
দলীল-
√ ফতহুল বারী ফি শরহে বোখারী ৩য় খন্ড ১১৮ পৃষ্ঠা |
★ ইবনে হাজার আসকালানী রহমাতুল্লাহি আলাইহি বলেন–
ولا تترك لما يحصل عندها من منكراتو مفا سد كختلاط الرجال بالنساء وغير ذلك لان القربات لا تترك لمثلذلك بل علي الا نسان فعلها و انكار البدع بل و ازالتها ان امكن
” সেখানে যদি শরীয়ত বিরোধী কাজ পরিলক্ষিত হয়, যেমন মহিলা পুরুষ একত্র মিশ্রন, তথাপি কবর যিয়ারত ত্যাগ করা যাবে না। বরং মানুষের নব উদ্ভাবিত( বিদয়াত) কাজকে দূর করতে হবে।
দলীল–
√ দুররুল মোখতার ২য় খন্ড ২৪২ পৃষ্ঠা !
★ আর মহিলাদের যিয়ারতের ব্যাপারে বিভিন্ন মত আছে। যেহেতু মহিলাদের ব্যাপারে বেপর্দা হওয়ার সমূহ সম্ভাবনা রয়েছে , এছাড়া তাদের দ্বারা বিভিন্ন বিলাপ , ক্রন্দন ইত্যাদি হয়ে থাকে তাই এদের ব্যাপারে ইমাম মুস্তাহিদ গন মাকরুহ ফতোয়া দিয়েছেন !
তবে যদি পর্দার খেলাপ না হয় এবং অন্যান্য শরীয়তের খিলাপ কিছু না হয় তবে মহিলারাও যিয়ারত করতে পারবে !
দলীল–
√ শামী
√ মারাকিউ ফালাহ
√ শরহে সুন্নাহ
English :
★ As mentioned by these scholars, the allowance for these women to visit the cemetery is based on the narration which states that Aisha (RA) used to visit the graves of the Prophet(SA), Abu Bakr and Umar (RA). (Hashiya Jamiul Masaaneed wa As Sunan). (Kitabul Fatawa vol.3 pg.228; Marghoobul Fatawa vol.3pg.317,317).
★ If a female visits the grave to remember death and soften without crying there is nothing wrong if they are old. It is Makrooh (disliked) if they are young (Shaami vol. 1 p. 665 – Maajidiyya)
★ It is stated in one of the foremost references for Fatawa in the Hanafi School Al-Fatawa al-Hindiyya:
★ The Scholars differed about women visiting graves. Imam al-Sarakhsi (Allah have mercy on him) said: The most correct opinion is that it is not wrong. (al-Fatawa al-Hindiyya, V.5, p. 350).
★ The great Hanafi jurist, Allama Ibn Abidin (Allah have mercy on him) states in his Radd al-Muhtar:
The soundest opinion in the School is that it is permissible for women to visit the graves. Al-Ramali said: If they visit graves to renew their sorrows, or to cry and wail, as is the customary practice of many, then it is not permissible. This is how the Prophetic Hadith Allah has cursed women who visit graves is understood. However, if they visit for contemplation, compassion and seeking Baraka, then it is not wrong if they are elderly. It is disliked if they are young (V.2, P.242).
Post a Comment